Over stressologie

Met stressologie:

  • Verminder je stress en word je veel stressbestendiger
  • Voorkom je een burn-out of herstel je sneller van een burn-out
  • Zul je beter slapen en krijg je meer energie
  • Verbetert je algehele gezondheid en welbevinden

Stressologie begint met meten en het verminderen van stress om vervolgens tekorten aan gelukshormonen die altijd ontstaan bij stress weg te werken met gerichte voedingsstoffen.

Van stress naar geluk!

Je hebt acute stress en chronische stress. Ze dragen allebei dezelfde naam maar verschillen van elkaar als dag en nacht. Acute stress is gezond, je kunt er zelfs sterker door worden.

Chronische stress is in alle opzichten ongezond, het is niets minder dan een sluipmoordenaar, het veroorzaakt of verergert talloze kwalen en ziekten.

Druk, druk, druk….steeds meer mensen hebben moeite om alles te combineren.

Zoals bijvoorbeeld (veel) werken, hoge werkdruk, prestatiedruk,  huishouden draaien, kinderen opvoeden, mantelzorgen, sporten, indeling vrije tijd… Eigenlijk steeds maar “aan” staan, waardoor je niet meer tot rust komt en maar blijft hollen. Denk maar eens aan het liedje van Herman van Veen. Hij schreef het liedje “Opzij” in 1979 al…en we hollen nog steeds door… Waarom doen we dit? Wanneer stop je hiermee en ga je keuzes maken, zodat je echt goed voor jezelf en je lichaam gaat zorgen?

Jurgen Spelbos schreef het boek van “Stress naar geluk”  (een echte aanrader om te lezen!)

En daarna ontwikkelde hij een zeer effectieve methode bij burn-out, slaapproblemen, chronische stress, lage weerstand, vermoeidheid, depressie en nog veel meer stress gerelateerde klachten.

Deze methode heeft hij Stressologie genoemd.

Gevolgen chronische stress

Als je chronische stress hebt maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan, dat ervoor zorgt dat je stress langer kunt volhouden Dat is natuurlijk heel mooi, maar er is een keerzijde.

Cortisol zorgt er ook voor dat andere systemen in je lichaam, waaronder je immuunsysteem en de aanmaak van gelukshormonen,  op een laag pitje wordt gezet, alle energie gaat naar de chronische stress. Dit kan jaren en jaren goed gaan, maar op een gegeven moment laat je immuunsysteem het afweten, waardoor ziekten kunnen toeslaan, zowel lichamelijke als geestelijke.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van stress naar
geluk met
voedingsstoffen

word stressbestendiger
en voel je gelukkiger
met voeding, kruiden en
natuurlijke supplementen

Gelukshormonen

Gelukshormonen zijn eigenlijk neurotransmitters, dat zijn stofjes waarmee zenuwcellen met elkaar communiceren. Ze worden in de volksmond vaak gelukshormonen genoemd.

Tekorten aan gelukshormonen komen vooral door langdurige stress. Stresshormonen geven je de energie om te vechten of te vluchten. Maar die energie komt niet uit het niets, het wordt verkregen door andere systemen op een laag pitje te zetten, je spijsvertering bijvoorbeeld, daarom hebben mensen met chronische stress vaak last van hun darmen. Maar er wordt door cortisol ook energie onttrokken uit je immuunsysteem waardoor je sneller kwalen kunt ontwikkelen. Helder denken met je brein is er bij langdurige stress niet meer bij, iets wat de aanzet kan zijn voor een burn-out.

De  productie van gelukshormonen gaat ook achteruit, waardoor er tekorten kunnen ontstaan. Dat is niet alleen het gevolg van langdurige stress, ook verkeerde voeding (Fastfood, kant en klaar maaltijden en een teveel aan omega 6 vetzuren) kan tot flinke tekorten leiden waardoor jij je steeds minder fijn voelt.

Tekorten aan gelukshormonen

Tekorten aan gelukshormonen kunnen heel onaangename gevolgen hebben:

  • Dopaminetekort: vermoeidheid, uitputting, besluiteloosheid, verslavingsgedrag, emotionele instabiliteit, lethargie, gebrek aan wilskracht, weinig motivatie.
  • Acetylcholinetekort: vergeetachtigheid, concentratiestoornissen, leerstoornis, verminder reactievermogen, minder creativiteit.
  • GABA-tekort: stress, prikkelgevoelig, angst-paniekaanvallen, onrust, hyperalert, verkramping.
  • Serotoninetekort: Angst, stress, depressie, slaapstoornis, (hoofd)pijngevoelig, gespannen.

Nu jij bovenstaande gelezen hebt, denk ik dat je hier wel wat dingen herkent. Jij bent niet voor niets op mijn website komen kijken. Waarschijnlijk slaap je slecht, heb je weinig energie, steeds weer vage klachten, regelmatig hoofdpijn, gespannen, vergeetachtig, emotionele instabiliteit, concentratiestoornis, onrust, hyperalert…kortom je zit niet lekker in je vel en kunt wel een oppepper voor je gelukshormonen gebruiken.

Wil jij weer beter in je vel zitten?

Stressbestendiger worden en je gelukkiger voelen? Maak dan een afspraak voor een Stressologie-traject van vier maanden.

Eerste Stressologie consult (90 minuten)

In tweede en derde maand: Telefonisch contact (15 minuten)

Vervolg consult Stressologie (na 4 maanden, 60 minuten)

Kosten Stressologie-traject

Meld je aan voor maandelijkse inspiratie

Ja, inspireer mij en stuur mij maandelijks een mail van Praktijk Mevrouw Slak , zodat ik kan onthaasten op mijn gemak!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.